Statut Fundacji
Akademia Młodych Głuchych
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja pod nazwą FUNDACJA AKADEMIA MŁODYCH GŁUCHYCH, zwana dalej fundacją, działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. nr 21, poz. 97 z późniejszymi zmianami) oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona przez Agnieszkę Szeligę, Konrada Kozłowskiego, Artura Werbel, zwanymi dalej fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym w dniu 1 marca 2019r. przez notariusza Justyną Lewczuk w kancelarii notarialnej w Warszawie, ul. Wilcza 35/41 m. 5 za numerem Repertorium A Nr 383/2019.
§2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§3
- Siedzibą fundacji jest Miasto Stołeczne Warszawa.
- Terenem działania fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§4
Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
§5
Ministrem właściwym ze względu na zakres działalności fundacji jest Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
§6
- Fundacja zastrzega sobie możliwość, iż w przyszłości podejmie się prowadzenia działalności gospodarczej, służącej realizacji celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, przedstawicielstwa i inne jednostki organizacyjne, w kraju i za granicą,
- Fundacja może przystępować do spółek i fundacji, w tym spółek z udziałem podmiotów zagranicznych – na zasadach określonych w stosownych przepisach.
- Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji w zakresie niezbędnym do właściwego realizowania celów działania zgodnie z obowiązującym przepisami.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
- Fundacja może używać pieczęci z oznaczeniem nazwy i siedziby fundacji.
§7
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.
Rozdział II.
Cele i zadania fundacji
§8
Celem nadrzędnym Fundacji Akademia Młodych Głuchych jest działanie na rzecz wszechstronnego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych głuchych i słabosłyszących, niwelowanie wszelkich barier wynikających z wady słuchu, integracja społeczna i aktywizacja w zakresie działalności kulturalnej, artystycznej, edukacyjnej, zawodowej, informacyjnej, sportowej, rekreacyjnej.
§9
- Cele szczegółowe fundacji to:
- upowszechnianie wiedzy na temat potrzeb i sposobu funkcjonowania w społeczeństwie osób głuchych i słabosłyszących;
- wyrównywania szans osób z wadą słuchu i ich rodzin, szczególnie w zakresie dostępu
do edukacji i kultury;
- stwarzanie możliwości zdobywania wiedzy poprzez edukację formalną, pozaformalną
i nieformalną oraz edukację przez całe życie;
- inicjowanie działań umożliwiających integrację społeczną osób z uszkodzonym słuchem;
- rozwój i promocja Kultury Głuchych;
- organizowanie działalności kulturalnej oraz popieranie i rozwijanie twórczości artystycznej,
w szczególności tej służącej rozwojowi i promocji kultury dziecięcej i młodzieżowej;
- promowanie młodych talentów, najzdolniejszych uczniów i studentów oraz pomaganie
w procesie indywidualnego rozwoju;
- wspomaganie rozwoju demokracji, rozwój społeczeństwa obywatelskiego, kształtowanie świadomości obywatelskiej oraz postaw aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu publicznym szczególnie wśród dzieci i młodzieży;
- przeciwdziałanie uzależnieniom i propagowanie zdrowego, aktywnego trybu życia;
- propagowanie szacunku wobec praw ludzi i kultur i prawa do swobodnego rozwoju;
- przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i dyskryminacji;
- zachęcanie do podejmowania współpracy międzynarodowej i dialogu międzykulturowego;
- tworzenie warunków wykorzystania potencjału intelektualnego młodzieży niesłyszącej
i słabosłyszącej kształcącej się na poziomie wyższym;
- gromadzenie środków finansowych i zasobów materialnych na rzecz udzielania pomocy szczególnie uzdolnionym i wyróżniającym się uczniom szkół podstawowych
i ponadpodstawowych, studentom szkół wyższych;
- rozwój turystyki, agroturystyki oraz krajoznawstwa i wypoczynku dzieci i młodzieży, dorosłych;
- upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
- wspieranie zatrudnienia: pomoc w znalezieniu i utrzymaniu zatrudnienia, zdobywaniu, podnoszeniu i zmianie kwalifikacji zawodowych;
- ochrona dziedzictwa kulturowego, narodowego i środowiska naturalnego.
§10
- Fundacja realizuje cele statutowe poprzez podejmowanie wszelkiej, prawem dozwolonej działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego i działalności gospodarczą.
- Fundacja prowadzi nieodpłatną działalność w zakresie:
- działalności wspomagającej rozwój edukacji, oświaty i wychowania;
- organizowania festiwali, festynów i imprez integracyjnych promujących naukę, oświatę, ekologię, kulturę i sport;
- organizowania kursów, szkoleń, konferencji, warsztatów, sympozjów, turnusów rehabilitacyjnych, wymian młodzieży, imprez kulturalnych i artystycznych;
- organizowanie wypoczynku dzieci, młodzieży i dorosłych;
- tworzenia funduszu stypendialnego i udzielanie nagród;
- wspierania i organizacji wolontariatu;
- współpracy z innymi fundacjami, instytucjami i organizacjami w kraju i za granicą w zakresie objętym celami fundacji;
- współpracy międzynarodowej, międzysektorowej, lokalnej w zakresie objętym celami fundacji;
- upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
- organizowania kampanii informacyjnych;
- działalności związanej z tłumaczeniami;
- organizowania i prowadzenia ośrodków konsultacyjnych, poradni specjalistycznych, spółdzielni socjalnych, grup terapeutycznych, punktów informacyjnych, grup wsparcia;
- opracowywania i wdrażania projektów służących realizacji zadań statutowych fundacji.
- wydawania różnorodnych publikacji w formie papierowej i elektronicznej, w szczególności: newsletterów, materiałów informacyjnych i promocyjnych, magazynów, periodyków;
- organizowania kampanii informacyjnych;
- poradnictwa i doradztwa;
- działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób z uszkodzonym słuchem;
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych działających na rzecz osób niesłyszących i słabosłyszących;
- wspierania mobilności dzieci, młodzieży i dorosłych;
- wspierania inicjatyw młodzieżowych oraz grup lokalnych;
- opracowywania i wdrażania projektów służących realizacji zadań statutowych fundacji;
- współdziałania z władzami państwowymi, samorządowymi oraz organami administracji publicznej i organami administracji samorządowej w zakresie wynikającym z celów i zadań statutowych fundacji;
- prowadzenia szeroko rozumianej międzynarodowej działalności edukacyjnej, kulturalnej, sportowej wśród młodzieży różnych państw i kultur, a szczególnie w ramach krajów
Unii Europejskiej.
- działalności związanej z tworzeniem grafiki, animacji multimedialnych, nagrań wideo i filmów;
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:
- 47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach;
- 47.61.Z Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
- 47.62.Z Sprzedaż detaliczna gazet i artykułów piśmiennych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
- 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
- 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;
- 58.11.Z Wydawanie książek;
- 58.13.Z Wydawanie gazet;
- 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków;
- 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza;
- 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
- 59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;
- 59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów;
- 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
- 73.12.B Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych;
- 73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet);
- 73.12.D Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach;
- 74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami;
- 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- 77.33.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery;
- 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki;
- 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
- 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
- 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
- 85.59.A Nauka języków obcych;
- 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
- 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację;
- 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych;
- 93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni;
- 93.29.B Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.
Rozdział III.
Majątek i dochody fundacji
§11
- Majątek fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 1000 złotych (słownie: tysiąc złotych)
oraz inne mienie nabyte przez fundację w toku jej działania.
§12
- Przychody fundacji pochodzą z:
- darowizn, spadków, zapisów;
- dotacji i subwencji od osób prawnych;
- dochodów ze zbiórek i aukcji w rozumieniu ustawy o zbiórkach publicznych;
- dochodów z majątku fundacji;
- odsetek i lokat bankowych;
- odpłatnej działalności pożytku publicznego;
- dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji, działalności gospodarczej,
- funduszy uzyskanych z udziału w konkursach, w tym finansowanych ze środków Unii Europejskiej;
- Całość przychodów uzyskiwanych przez fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
- Nadwyżka przychodów nad kosztami z działalności gospodarczej przeznaczona jest na działalność pożytku publicznego.
§13
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe w oparciu o zasady ustalone w odpowiednich przepisach obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej
- Rokiem obrachunkowym fundacji jest rok kalendarzowy.
§14
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§15
Dochody pochodzące z darowizn, spadków i zapisów mogą być przeznaczone na cele statutowe, o ile darczyńcy nie postanowili inaczej.
§16
W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
§17
- W fundacji zabrania się̨:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają̨ w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są̨ związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż̇ w stosunku do osób trzecich, w szczególności,
jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż̇ w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą̨ członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż̇ w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział IV.
Organy fundacji
§18
- Organami fundacji są:
- Zarząd Fundacji, zwany dalej zarządem;
- Rada Fundacji, zwana dalej radą.
§19
- Zarząd jest organem realizującym misję statutową, zarządzającym majątkiem oraz reprezentującym fundację.
- Członkowie pierwszego zarządu są powołani przez fundatorów.
- Kolejnych członków zarządu, na miejsce osób które przestały pełnić tę funkcję, bądź dla poszerzenia składu zarządu powołuje w drodze uchwały zarząd.
- Zarząd składa się z od 2 do 5 członków i pracuje w trybie bezkadencyjnym.
- Pracami zarządu kieruje prezes zarządu.
- Fundator może wchodzić w skład zarządu.
- Członkostwo w zarządzie ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji na miesiąc wcześniej na ręce zarządu fundacji;
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
- śmierci członka zarządu;
- odwołania.
§20
- Odwołanie członka zarządu następuje w przypadku:
- istotnego naruszenia postanowień statutu;
- nienależytego wypełniania funkcji członka zarządu;
- trwałej niezdolności do sprawowania funkcji w wyniku choroby trwającej nie krócej niż rok.
- Odwołanie członka zarządu może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków zarządu.
§21
- Do kompetencji zarządu należy:
- kierowanie bieżąca działalnością fundacji;
- realizacja celów statutowych;
- sporządzanie planów pracy i budżetu;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem fundacji;
- reprezentowanie fundacji na zewnątrz;
- przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów;
- zaciąganie zobowiązań, zawieranie umów;
- powoływanie oddziałów, zakładów filii, przedstawicielstw fundacji i inne jednostki organizacyjne;
- zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia;
- podejmowanie decyzji o zmianie statutu;
- podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji fundacji.
- Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać radzie roczne sprawozdanie z działalności fundacji.
- Zarząd może powołać dyrektora zarządzającego do bieżącego kierowania pracami fundacji.
- Zarząd może zatrudnić także innych pracowników do realizowania celów statutowych fundacji.
- Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie.
§22
- Posiedzenia zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na roku.
- Posiedzenia zarządu zwołuje prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 14 dni przez planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie zarządu.
- Posiedzenia zarządu są protokołowane.
- Zarząd podejmuje decyzję za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich członków.
- Przez zwykłą większość głosów rozumie się taką liczbę głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos „przeciw”.
- Głosy wstrzymujące i nieważne pomija się.
- W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos prezesa.
- Posiedzenie zarządu może być zwołane na pisemny wniosek prezesa zarządu lub przynajmniej dwóch jego członków w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze.
- Nadzwyczajne posiedzenie zarządu powinno być zwołane nie później niż w ciągu 7 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków zarządu dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia zarządu prowadzi prezes lub członek zarządu przez niego wskazany.
- W posiedzeniu zarządu mogą uczestniczyć członkowie innych organów fundacji, fundatorzy oraz inne zaproszone osoby z głosem doradczym.
§23
- Rada jest organem kontrolnym i opiniującym, doradczym i inicjującym fundacji.
- Rada składa się z 3 do 5 członków.
- Członek rady jest powoływany i odwoływany przez Fundatorów w drodze uchwały.
- Członek rady jest powoływany na czas kadencji, która trwa 5 lata.
- Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego rady, który kierują jej pracami.
- Fundator może wchodzić w skład rady.
- Członkowie rady:
- nie mogą być spokrewnieni, spowinowaceni, pozostawać w podległości służbowej, związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu z członkami zarządu;
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów
lub wynagrodzenie nie wyższe niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
- Członkostwo w radzie wygasa w przypadku:
- upływu kadencji;
- śmierci członka rady;
- rezygnacji;
- skazania członka rady prawomocnym wyrokiem sądy za przestępstwo umyślne;
- dwołania.
- Nie można łączyć członkostwa w radzie z członkostwem w zarządzie.
§24
- Do zadań rady należy:
- opiniowanie i nadzór nad realizacją okresowych planów działalności fundacji opracowanych
przez zarząd;
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez zarząd;
- wnioskowanie w sprawach:
- struktur organizacyjnych fundacji,
- zmian statutu fundacji,
- regulaminów działalności organów jednostek organizacyjnych fundacji,
- obsady kadrowej ważniejszych stanowisk pracy;
- wnioskowanie w przedmiocie likwidacji fundacji, połączenia z innymi jednostkami organizacyjnymi, przeznaczenia majątku fundacji po jej likwidacji;
- wyrażania opinii i nadzór w przedmiocie ustanawiania nagród, wyróżnień, odznaczeń i innych form uhonorowania osób fizycznych i osób prawnych zasłużonych dla idei lub celów fundacji;
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych fundacji.
§25
- Rada zbiera się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz w roku.
- Posiedzenia zwołuje przewodniczący rady z własnej inicjatywy albo na wniosek zarządu, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 14 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie rady.
- Posiedzenia rady są protokołowane.
- Rada podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich członków.
- Przez zwykłą większość głosów rozumie się taką liczbę głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos „przeciw”.
- Głosy wstrzymujące i nieważne pomija się.
- W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego rady.
- Posiedzenie rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy zarządu bądź na pisemny wniosek przewodniczącego rady lub przynajmniej dwóch jej członków.
- Nadzwyczajne posiedzenie rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 7 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków zwyczajnych rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia rady prowadzi przewodniczący lub członek rady przez niego wskazany.
- W posiedzeniu rady mogą uczestniczyć członkowie innych organów fundacji, fundatorzy oraz inne zaproszone osoby z głosem doradczym.
- W posiedzeniu rady mogą uczestniczyć kierownicy jednostek organizacyjnych oraz inni pracownicy fundacji w celu udzielania wyjaśnień.
Rozdział V.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§26
- Zarząd kieruje działalnością fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Oświadczenia woli w imieniu fundacji składa jednoosobowo prezes zarządu lub dwóch członków zarządu łącznie.
- W sprawach majątkowych do kwoty 50 000 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych, 00/100) wystarczający jest podpis prezesa zarządu lub dwóch członków zarządu działających łącznie.
- Dla ważności rozporządzeń przewyższających kwotę 50 000 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych, 00/100) wymagany jest podpis dwóch członków zarządu, w tym prezesa fundacji.
- Zarząd może w drodze uchwały ustanawiać pełnomocników do załatwiania konkretnych spraw.
Rozdział VI.
Postanowienia końcowe
§27
Zmian w statucie fundacji dokonuje jednomyślnie zarząd fundacji w drodze uchwały, przy obecności wszystkich członków uprawnionych do głosowania. Zmiany mogą dotyczyć celów dla realizacji, których fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
§28
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie nadrzędny cel fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje zarząd bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§29
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celu, dla którego została powołana lub wobec wyczerpania jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji fundacji podejmuje jednomyślnie zarząd, przy obecności wszystkich członków uprawnionych do głosowania.
- W razie likwidacji fundacji funkcję likwidatora pełni zarząd lub wyznaczony przez niego likwidator, któremu w okresie likwidacji przysługują prawa i obowiązki zarządu.
- Majątek powstały po likwidacji fundacji przekazuje się innym organizacjom pozarządowym,
których działalność odpowiada celom fundacji.
§30
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy Ustawy o fundacjach.